Sticky Tofu

Tofu, het is een soort kaas gemaakt van sojabonen. Door sojamelk te laten stremmen krijg je een kaasachtige structuur. Tofu is calorie-arm en het is een goede bron van eiwitten en mineralen (calcium, selenium, magnesium, fosfor en koper).
Maar, hoe maak je het klaar?

Wel, allereerst zijn er verschillende soorten tofu. Eenvoudig gezegd is er silken tofu (zijden tofu) en firm tofu (vaste tofu). De zijden tofu kan je gebruiken in een soep of zelfs om bepaalde desserts mee te maken.
De vaste tofu kan je bakken of je kan er bijvoorbeeld ‘scrambled tofu’ mee maken, wat een beetje op een roerei lijkt.

In dit recept gaan we de vaste tofu gebruiken. We gaan ze krokant bakken en kruiden met een zoete, pittige kruiding.
Je kan de tofu zo eten (gewoon rucola erbij) of in een gerecht met rijst (en pindasaus).

Benodigdheden

1 blok firm tofu (deze bijvoorbeeld)

voor de saus:

peper, zout, teriyaki, azijn, kristalsuiker, sesamolie, sambal manis (een andere sambal is ook goed), knoflookpoeder, sesamzaadjes

 

Bereiding

We maken eerste saus.
Hierna snijden we de tofu en bakken ze aan, daarna gaan we de dressing in kleine delen toevoegen.

Doe ongeveer 5 eetlepels azijn in een mengkom en voeg daaraan ongeveer 3 eetlepels witte suiker toe. Los de suiker op in de azijn.
Vervolledig met 2 eetlepels teriyaki, 1 eetlepel sojasaus, 2 eetlepels sesamolie, een halve eetlepel sambal (dit is zorgt voor een eerder pikant eindresultaat, halveer deze hoeveelheid als je het liever niet te pikant hebt), een snuifje peper, zout en een theelepel knoflookpoeder.

Snij de tofu in gelijke blokjes van ongeveer 1 cm per zijde.
Doe een beetje sesamolie in een pan met anti-aanbaklaag, en voeg onmiddellijk de blokjes tofu toe.
Tofu heeft de neiging om even aan te bakken. Ik beweeg direct met de pan zodra ik de tofu toe voeg en blijf de eerste paar minuten bewegen met de pan zodat de tofublokjes blijven bewegen en niet kunnen aanbakken.
Op een bepaald moment zal je zien dat de tofublokjes niet meer blijven aanbakken.
Blijf de tofu bakken en ronddraaien tot alle kanten stilaan krokant worden.

Vanaf dan kan je de saus gaan toevoegen. Doe dit in kleinere beetjes, blijf de tofu bewegen en zorg dat de saus niet aanbakt (de suiker zal een stroop worden en kan aanbakken als je niet oplet).
Herhaal dit proces tot de hele saus is toegevoegd en de saus helemaal is ingekookt tot er enkel nog een dikke stroop in de pan aanwezig is.
Voeg nu ongeveer 2 eetlepels sesamzaadjes toe en roer alles nog eens om.

Deze tofu kan je zo eten, als snack bewaren, meenemen als lunch of eenvoudig wat rijst toevoegen of rucola.

Geniet er van! 

Maak deze maaltijd zelf en deel hem op instagram met de hashtag #happeaspeople

 

volg PEAS op instagram

Sticky Tofu

Tofu, het is een soort kaas gemaakt van sojabonen. Door sojamelk te laten stremmen krijg je een kaasachtige structuur. Tofu is calorie-arm en het is een goede bron van eiwitten en mineralen (calcium, selenium, magnesium, fosfor en koper).
Maar, hoe maak je het klaar?

Wel, allereerst zijn er verschillende soorten tofu. Eenvoudig gezegd is er silken tofu (zijden tofu) en firm tofu (vaste tofu). De zijden tofu kan je gebruiken in een soep of zelfs om bepaalde desserts mee te maken.
De vaste tofu kan je bakken of je kan er bijvoorbeeld ‘scrambled tofu’ mee maken, wat een beetje op een roerei lijkt.

In dit recept gaan we de vaste tofu gebruiken. We gaan ze krokant bakken en kruiden met een zoete, pittige kruiding.
Je kan de tofu zo eten (gewoon rucola erbij) of in een gerecht met rijst (en pindasaus).

Benodigdheden

1 blok firm tofu (deze bijvoorbeeld)

voor de saus:

peper, zout, teriyaki, azijn, kristalsuiker, sesamolie, sambal manis (een andere sambal is ook goed), knoflookpoeder, sesamzaadjes

Bereiding

We maken eerste saus.
Hierna snijden we de tofu en bakken ze aan, daarna gaan we de dressing in kleine delen toevoegen.

Doe ongeveer 5 eetlepels azijn in een mengkom en voeg daaraan ongeveer 3 eetlepels witte suiker toe. Los de suiker op in de azijn.
Vervolledig met 2 eetlepels teriyaki, 1 eetlepel sojasaus, 2 eetlepels sesamolie, een halve eetlepel sambal (dit is zorgt voor een eerder pikant eindresultaat, halveer deze hoeveelheid als je het liever niet te pikant hebt), een snuifje peper, zout en een theelepel knoflookpoeder.

Snij de tofu in gelijke blokjes van ongeveer 1 cm per zijde.
Doe een beetje sesamolie in een pan met anti-aanbaklaag, en voeg onmiddellijk de blokjes tofu toe.
Tofu heeft de neiging om even aan te bakken. Ik beweeg direct met de pan zodra ik de tofu toe voeg en blijf de eerste paar minuten bewegen met de pan zodat de tofublokjes blijven bewegen en niet kunnen aanbakken.
Op een bepaald moment zal je zien dat de tofublokjes niet meer blijven aanbakken.
Blijf de tofu bakken en ronddraaien tot alle kanten stilaan krokant worden.

Vanaf dan kan je de saus gaan toevoegen. Doe dit in kleinere beetjes, blijf de tofu bewegen en zorg dat de saus niet aanbakt (de suiker zal een stroop worden en kan aanbakken als je niet oplet).
Herhaal dit proces tot de hele saus is toegevoegd en de saus helemaal is ingekookt tot er enkel nog een dikke stroop in de pan aanwezig is.
Voeg nu ongeveer 2 eetlepels sesamzaadjes toe en roer alles nog eens om.

Deze tofu kan je zo eten, als snack bewaren, meenemen als lunch of eenvoudig wat rijst toevoegen of rucola.

Geniet er van! 

Maak deze maaltijd zelf en deel hem op instagram met de hashtag #happeaspeople

 

volg PEAS op instagram